“Det du vet, kan du gjøre noe med, men det du ikke vet, gjør noe med deg”.

Nora Farah har vært en anerkjent motedesigner med prinsesse Märtha Louise, Kathrine Sørland og Kristin Andresen på kundelisten. Fra 2017 har hun vært kunstner og viser sine verk flere steder i 2022. Nora Farah bidrar til saklig kritikk av medias og myndigheters bruk av maktmidler til å undergrave vår frihet som mennesker.

Nora på sitt atelier i Frankrike.

Det henger skyer over oss, selv i vårt fredelige Norge, for det er mye som tyder på at vi går mot en mer kontrollert verden. Men vi skal kjempe for friheten vår, og det ved å kommunisere tydelig, åpent, ærlig og respektfullt. Jeg som kunstner vier engasjementet mitt til en bedre og friere verden og ikke bare for kvinner, selv om kvinnens frihet alltid har vært i mitt fokus. Jeg bruker kunsten som et middel til å fremme saklig og sterk kritikk mot det jeg jeg kaller usunne og kapitalistiske maktfaktorer. Et opprop med mål å bidra med kunnskap, sannhet og frihet for alle.

Fra atelie i Oslo: ide, mønster måling, stoffvalg, prøving osv.


Den feminine friheten

I mer enn 25 år var Nora Farah en av Norges fremste klesdesignere med fokus på balanse, det feminine og det sensuelle med kjente navn, kongelige og næringslivet som kunder. I 2017 gikk Nora fra å designe skulpturelle kreasjoner til å skape unike taktile kunstverk med de samme verdiene: Kvinnekraft, urkraft, lekenhet, frihet, balanse, jordfarger, symboler, materialrikdom og verk som om de var fra en svunnen tid.

Det handler om å leve det livet du ønsker i frihet og balanse med naturen og verden rundt deg. Sterke navn og begreper titulerer verkene“Flow of life”, “Memories”, “Beginning”, Mother Earth”, “Story teller”, “Ocean He- art” og “Bounded” osv. – alt med fokus på frihet. Nora Farahs kunst er såre poetisk, gammelt, politisk, aktuelt, et mellomrom, alt det vi ikke ser, livets kretsløp og vår menneskelige kamp for eksistens.

Nora Farah og Kathrine Sørland i et av mange ikoniske kreasjoner

Fra mote til kunst

Da jeg la ned butikken og studioet mitt etter en lang tenkeprosess i 2017, stod jeg igjen med metervis av stoff til dyre priser, materialer og tilbehør. Jeg kunne ikke kaste dette! Jeg begynte å sette ting sammen, og slik oppstod mye av kunstnerskapet mitt med skulpturer og bilder som dere ser i dag. For meg er ikke dette en ny periode, men en fortsettelse av det å være designer. Da jeg jobbet med Haute Couture handlet det om å skape balanse, oppe og nede, se kvinnen som skulle bære kjolen, få frem det beste, sy ut, forme rundt, få frem hennes unike skjønnhet.

Du aner ikke hvor mange kvinner som har kommet med tilbakemeldinger om å endelig føle seg sett. Å jobbe med gudinner, urkulturer, frihet, kraft og det feminine, er jo det jeg har gjort hele tiden. Kvinnen er livet, det er hun som gir, holder i alt, er visjonær og jordnær på samme tid. Hun møter egne og andres utfordringer med åpne armer. Kvinnene mine er stolte og rake, men også sårbare. Alle søker frihet på sitt unike vis.

Fra et av Noras mange moteshow.

Fra Paris til Norge

Nora Farahs skapertrang startet som liten jente. Da hun fant et skjørt i skapet til moren, så snudde hun det på hodet og laget en kjole som viet seg ut oppe og snevret seg med strikken nede. Det handlet allerede da om balanse og å tenke helt fritt og annerledes. Hele veien har hun hatt en klokketro på seg selv og det hun skulle gjøre. Da hun på 1980-tallet gikk på Esmod i Paris, farget de andre studentene håret og dyrket Punkstilen for å virkelige understreke at de var klesdesignere. For Nora var det nok å bare være Nora. Slik er det i dag også.

– Jeg har aldri tvilt på meg selv. Tiden og stemningen i Paris var fantastisk. Det var glam, kvalitet på det som ble vist frem, og ikonmodeller med sterke personligheter som tok scenen. I dag er mye veldig annerledes, sier en svært samfunnsengasjert Nora.

Noen av Nora Farahs mange kreasjoner.

Kledde opp norske kvinner

Tidlig på 1990-tallet vendte hun tilbake Norge der hun designet en egen kolleksjon som ble vist hjemme hos henne. Med sine spesielle snitt og bruk av jordfarger, var hun unik på det norske markedet. Hun ble kalt designeren som skapte feminine drakter og kjoler til forretningskvinner og etter et moteshow på NHO oppfordret hun kvinner i mannsdominerte miljøer til å tørre å vise sin feminitet.

Snart vokste merkevaren Nora Farah og man kunne få kjøpt Nora Farahs klær over hele landet. I tillegg designet hun unike kreasjoner og konsepter hvor kundene var celebriteter, kongelige og store selskaper – som HMK Dronningen, Kreftforeningen, Tone Damli, Bettan, Magne Furuholmen, DNB, Pia Tjelta, Maria Arendondo og Eva Sannums berømte blå kjole som gikk verden rundt i media. Hun har alltid styrt selv i alle ledd, samtidig som hun har vært alenemor i lange perioder.

Nora Farah designet kolleksjonen til skilaget Team Telemark.

Energi til frihet

– Jeg mener at den energien man legger i noe, vil avsette seg og bringes videre, enten det er et klesplagg eller et kunstverk. Det er mer mellom himmel og jord enn vi aner. Denne kraften er det jeg skaper fra, noe jeg tror mange av mine verk innehar og bringer videre.

Ringen er nå sluttet i Noras liv. Hun debuterte i 2017 i Paris, denne gangen som som kunster, nettopp der hennes karriere som motedesigner startet 30 år tidligere. I dag har hun galleri og studio – og bor både i Gers i Frankrike og i Son syd for Oslo.

Nora er også bevisst på at det hun gjør skal ikke ha negativ innvirkning på miljøet. Hun blander fargene selv av pigment, gjenbruker gjerne, og henter mye fra naturen – alt fra bark, palmefiber og blader og til silker, brokader og…

Utstillingen hun nå viser har hun kalt «Frihetens Pris». Ja det er en en kunstutstilling, men også et uttrykk for Noras sterke engasjement for en fri verden, hvor vi ikke styres av maktkapitalistene, men av vår egen frihet.

Ringen er sluttet, Nora fortsetter å engasjere seg og kreere.